שיתוק שינה – האם זה מסוכן?

מהו "שיתוק שינה"?

חוקרים שונים שעוסקים בתחום השינה הגיעו למסקנה ששיתוק שינה לרוב מצביע על כך שקיימת הפרעה מסוימת שמונעת מהגוף לזוז באופן תקין לאורך מרבית שלבי השינה. באופן נדיר, לעתים נמצא קשר בין הפרעות פסיכיאטריות קשות לשיתוק שינה.

שיתוק שינה מתקיים לאחר שהאדם התעורר משנתו. בסיטואציה זו האדם לא מצליח להניע את איברי גופו והתחושה היא של שיתוק מלא. במקרים מסוימים הוא גם איננו מצליח להוציא קול מגרונו ואפילו לא לדבר. האדם יכול לפתוח את עיניו בלבד, אך בלא יכולת לזוז.

מיותר לציין שמדובר במצב המעורר לא מעט חרדה, ובמיוחד לאחר חלום רע או כשנלוות לכך הזיות. יחד עם זאת, כדאי לזכור שמדובר בתופעה שכיחה שאיננה מסכנת חיים.

 

מה מרגיש אדם עם שיתוק שינה?

כאמור, אדם שסובל משיתוק שינה מודע למצבו ונמצא בהכרה, אך בלא יכולת לזוז. מי שחווה שיתוק שינה עשוי להרגיש חוסר יכולת לדבר למשך כמה שניות עד מספר דקות ו/או לזוז בצורה חופשית. לרוב מצב זה קורה בזמן המעבר בין שלב השינה לשלב היקיצה. חלק מהסובלים דיווחו על הרגשת לחץ או תחושת חנק.

לפעמים שיתוק שינה יופיע במקביל להפרעות שינה אחרות, כמו נרקולפסיה (הפרעה שהמאפיינים שלה הם פרצי שינה ונמנום לא צפויים במהלך היום, כולל במצבים פעילים).

 

האם שיתוק שינה מסוכן?

כפי שציינו, שיתוק שינה אינו מסוכן, אך בהחלט מדובר בחוויה לא נעימה. ההתמודדות עם הפרעה זו מאוד תלויה באדם וביכולת שלו לשלוט במצב ולהירגע. כאשר יש לאדם יכולת שליטה עצמית גבוהה ומודעות טובה הוא יצליח לחזור ולהירדם שוב למרות השיתוק.

קיימת שיטה נוספת להתמודדות עם השיתוק, והיא לנסות לאפשר לגוף להתעורר ולהתגבר על השיתוק, תוך ניסיון לדבר ולהזיז איברי גוף שונים. אפשרות נוספת היא לעצור נשימה, מה שיגרום לגוף להתעורר.

 

מחשבות טובות!

בשלבי ההתמודדות השונים חשוב תמיד לזכור שמדובר בתופעה חולפת ובלתי מסוכנת, וכן שמדובר בתופעה שכיחה. כמו כן, נתון נוסף שכדאי לזכור הוא ששיתוק שינה הוא מצב שבין מציאות לחלום, ומכיוון שהאדם כבר ער בשלב הזה הוא גם יוכל לשלוט בחלום. כדאי לקחת את החלום למקום טוב וחיובי, ולהבין שהמחשבות השליליות אותן אתם חווים כרגע, הן חלק מהחלום הרע אותו חלמתן ומחשבות אלו צפויות להתפוגג בתוך שניות או דקות אחדות.

 

סיכום:

אין זה סוד שבלא שינה מספיקה לא יגיע לגוף שלנו מספיק אנרגיה, מה שיפריע לתפקוד הבריא והמלא שלו. בלא שינה תקינה לא נצליח בלימודים, בעבודה ולא לנהל מערכת יחסים מאושרת. אדם בעל הפרעת שינה מאופיין בהתנהגות עצבנית ובקושי להתרכז בדבר אחד. למעשה, במרבית ההפרעות הנפשיות הכרוניות קשיי השינה מופיעים כקריטריון אבחוני. חשוב לעקוב אחר ההתנהלות שלכם במהלך השינה לאורך זמן, ובמידת הצורך לא לחשוש לגשת לטיפול. דעו – טיפול טוב עשוי להפוך אתכם לאנשים הרבה יותר שלווים ומאושרים.

 

אישה במנוחה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on telegram
Share on google
באותו נושא