חיפוש

נהיגה תחת השפעת תרופות

בעוד שלכולנו ברור כי נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול היא מסוכנת ביותר, לא לכולנו ברור עד כמה תרופות שונות יכולות להשפיע על יכולות הנהיגה של נהגים.

נהיגה תחת השפעת תרופות – כל מה שצריך לדעת על כך לפניכם.

אולי לא הייתם מודעים לכך, אבל על פי נתונים שונים, מסתבר כי כמעט כל תאונה חמישית מתרחשת בעקבות השפעה של תרופות, בין אם באופן ישיר או עקיף. כולנו מכירים את ההשפעות וההשלכות של אלכוהול על נהיגה, וככה גם רלוונטי לגבי עישון ושימוש בסמים בזמן נהיגה. יחד עם זאת, האם לכולנו ברור שהשפעה של תרופות יכולה להיות לא פחות חמורה על הנהיגה? בואו נדבר על זה, על מה חשוב להקפיד כשנוהגים תחת השפעה של תרופות? מאילו תרופות מומלץ אקסטרה להיזהר? הנה המידע החשוב, שעשוי גם להציל חיים:

 

קצת מידע לפני סוגי התרופות שלא מומלץ לנהוג כשנוטלים אותן

רגע לפני שסוקרים קטלוג רכב חדש ומחליטים איזה אוטו לרכוש, מוודאים שאתם כשירים לנהיגה. גם אם תרכשו את הרכב הבטיחותי ביותר בעולם, אתם עדיין תצטרכו להקפיד על יכולות נהיגה ברמה הגבוהה ביותר, תצטרכו להקפיד על ערנות בזמן הנהיגה, על חדות מחשבה, ריכוז ועוד.

כשמדברים על נהיגה תחת השפעה של תרופות, למעשה מדברים על השפעה שלפעמים עשויה להיות חזקה במיוחד, מבלבלת ומשליכה אנושות על יכולות הנהיגה של הנהגים. בואו נגיד את זה ככה, אם אתם תחת השפעה של משככי כאבים חזקים, ההמלצה בדרך כלל היא פשוט לא לנהוג. מיד נפרט ונסביר.

 

נוטלים תרופות? עדיף להסתייע בתחבורה ציבורית ובאוטובוסים

לא משנה עד כמה דחוף לכם להגיע לנקודה א' או לנקודה ב', אתם מוזמנים לחוס על חייכם ולהזמין מונית, או להשתמש בתחבורה הציבורית, באוטובוסים, מיניבוסים וכו'. אבל רגע לפני שאנחנו צוללים לסוגי התרופות ומפרטים לגביהן, חשוב לציין פרט קריטי.

על פי החוק, אתם לא רשאים אמנם לנהוג תחת השפעת אלכוהול, אבל אין חוק במדינת ישראל שאוסר עליכם לנהוג תחת השפעת תרופות. במילים אחרות, אתם חייבים להיות אחראיים לעצמכם ולחיי הסובבים אתכם. אם כך, בואו נתחיל. אילו התרופות שיהיה מומלץ להימנע מנהיגה לאחר נטילתן:

 

מידע קריטי לנהג: סוגי תרופות שלא מומלץ לנהוג לאחר נטילתן

אם אתם נוטלים תרופות אנטי נדודי שינה, כמו למשל זודורם, אמביאן, היפנודורם, בונדורמין וכדומה, אתם חייבים להקפיד על שינה מספקת לפני שאתם עולים על ההגה. מעבר לכך, גם אנשים אשר נוטלים את התרופה באמצע הלילה או בשעות הקטנות של הלילה, לא יהיה מומלץ בעבורם לנהוג לפני 11 בבוקר.

כעת, חשוב גם להבין כי הנהיגה תחת תרופות SSRI היא לא מומלצת. עד כה אמנם דיברנו על תרופות כמו משככי כאבים, שהן בעצם תרופות למצבים פיזיים שונים. מעבר למצבים פיזיים אצל האדם, קיימים גם קשיים רגשיים ונפשיים המצריכים שימוש בשלל תרופות שונות. SSRI, היא קבוצת תרופות אשר מזוהה עם טיפול בבעיות רגשיות, בבעיות דיכאון, מצב רוח וכדומה.

 

תרופות נוגדות דיכאון ותרופות הרגעה: כיצד משתלבות עם נהיגה?

אם הנהג נוטל תרופות מהקבוצה הזו של נוגדי דיכאון, הנהיגה היא אינה מומלצת בעקבות תחושות אופציונאליות ומוכרות של טשטוש, עייפות, סחרחורות, בלבול ועוד. וכשמדברים על תרופות נוגדות דיכאון ונהיגה, מדברים אוטומטית גם על תרופות הרגעה.

ישנם המון מטופלים אשר נוטלים כדורים כמו קלונקס, ואבן, אסיוול ועוד. חשוב מאוד לציין, אלו תרופות הרגעה אשר גורמות אצל אנשים לנמנום ולעייפות חזקה, מה שכמובן ממש לא מומלץ בזמן נהיגה. התרופות האלו נחשבות הבעייתיות ביותר בזמן נהיגה, במיוחד אם מדובר במטופל אשר נוטל אותן על בסיס קבוע.

 

הימנעו מנהיגה תחת השפעתן של תרופות, גם נוגדי דיכאון

בעוד שהתרופות האלו שהזכרנו כאן למעלה יכולות לחולל פלאים אצל אנשים ולהוביל אותם לשלווה שהם צריכים, במקביל התרופות האלו גם מאוד מרדימות אנשים. ומעבר לכך שתרופות הרגעה מרדימות את הנהג, הן גם יכולות לפגוע במהירות התגובה שלו ובפעולות המוטוריות שלו.

בסופו של יום, אתם רוצים וצריכים להגיע בבטחה הביתה. עשו כל מה שניתן בכדי לנהוג כחוק, לנהוג כשירים ורעננים. סעו בדרכים בטוחות, בהצלחה!

 

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא