אנורקסיה כתוצאה מלחץ – התסמינים, הסיבות והפתרונות

עכשיו יותר מתמיד אנו מתמודדים עם כמויות גדולות יותר של לחץ, ועם כל מה שיש לנו על הצלחת, לפעמים אנחנו שוכחים שחשוב גם לאכול.

בין העבודה, הצבא, הלימודים, הבית, מערכות היחסים שלנו – מוחנו וגופנו נמצאים בתנועה מתמדת. עם זאת, לחץ עלול להפוך לבעיה כאשר אנו מוצאים את עצמנו ללא יכולת להתמודד.

לאנשים עם הפרעת אכילה, כישורי התמודדות שליליים יכולים לבוא בצורה של דפוסי חשיבה והתנהגות הרסניים. במאמר זה נדון בתסמינים של אנורקסיה שמתפתחת בעקבות לחץ, הסיבות לכך ומגוון פתרונות אפשריים. המשיכו לקרוא!

מה הקשר בין לחץ להפרעות אכילה?

לא משנה כמה ננסה, איננו יכולים להימנע ממתח.

בגופנו יש הורמון לחץ, קורטיזול, וכאשר הוא משתחרר לגוף אנו חווים נשימה בקצב מוגבר ועליית דופק. אם הלחץ שלנו ממשיך, הוא עשוי להשפיע גם על מנגנוני השינה, העיכול, הלב כלי הדם ומערכת החיסון.

עבור מישהו שנמצא בסיכון לפתח הפרעת אכילה, לחץ כזה יכול להוביל להצפה רגשית, ולעיתים קרובות זה קורה בבת אחת. הפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה, הן למעשה מעבר לבעיה תזונתית – מדובר על מנגנון התמודדות עם עומס רגשי, המשמש כחלק מהניסיון של האדם להשיב לידיו את השליטה על חייו.

אילו גורמי לחץ מהווים מצע להתפתחות אנורקסיה?

גורמים חברתיים וסביבתיים שונים, כמו לחץ להשגת מבנה וצורת גוף רזים, הערות פוגעות על המשקל והמראה החיצוני של אנשים או שנאה, יכולים להעלות את רמת הלחץ והחרדה שאדם חווה. ללא פורקן יצרני, מחזור הלחץ יכול להימשך כאשר הרגשות ממשיכים להסלים.

לחץ עלול לגרום למישהו לפעול בצורה אימפולסיבית, ועבור מישהו עם הפרעת אכילה זה יכול לגרום לו להגביל את צריכת המזון, לעסוק בפעילות גופנית מופרזת, להיטהר לאחר הארוחות בדרכים כמו הקאה כפויה או שימוש במשלשלים, או להקלע לאפיזודות של אכילה בולמוסית. מדובר במעגל קסמים אכזרי, שכן

הדאגה המתמדת בנושאי אוכל ומשקל יכולה להוביל לחרדה ניכרת, הערכה עצמית נמוכה ודיכאון. כל אלה יכולים להעלות עוד יותר את רמות הלחץ שהאדם חווה.

בנוסף, הבידוד והסודיות שקשורים לרוב בהפרעת אכילה יכולים להוות טריגר להתנהגות הרסנית.

אנשים עם הפרעת אכילה עשויים להעמיד פנים שהכל תקין או לשדר ש"הכל בסדר" כדי להסתיר את ההפרעה שלהם. ככל שהמאבק להסתרת הפרעת האכילה נעשה קשה יותר, החרדות והסטרס מתגברים.

כיצד ניתן להתמודד עם אנורקסיה שמתעוררת בעקבות לחץ?

נדרשים כישורי התמודדות בריאים ויכולת לפתרון בעיות כדי להילחם במתח שיכול להוביל או להחמיר הפרעת אכילה כמו אנורקסיה נרבוזה. היכולת לזהות את גורמי הלחץ שלנו כאתגר במקום כאיום, ושינוי הדרך בה אנו מגיבים לנסיבות יכולה להפיג חלק מהלחץ שאנו חווים.

להלן מספר דרכים המסייעות לשמור על רמות מתח נשלטות בצורה בריאה ומועילה.

אסטרטגיות להרגעת מתחים

לחץ מוגבר גורם לנו לעבד מידע באופן שונה ולהרגיש סחוטים רגשית ופיזית. אחת הדרכים להשגת רגיעה, היא לנקות את הראש מדי יום, ולמקד את תשומת הלב בעצמנו.

קחו נשימה עמוקה והחזיקו חמש שניות ואז נשפו לאט. נקו את מוחכם ממחשבות שליליות, דאגות וחרדות.

אסטרטגיות מרגיעות אחרות כוללות:

  • יוגה
  • מדיטציה
  • תרגילי נשימה
  • ארומתרפיה

יומני היקר: לתת לרגשות שלך מפלט על הנייר

כיצד ניתן לחשוב באופן חיובי ולא להאשים את עצמנו באירועים שליליים?

הפרעות אכילה גורמות לעיתים קרובות לאנשים לעסוק בשיח עצמי שלילי.

לכן חשוב לכתוב לעצמנו מסרים חיוביים, מעצימים ומשמעותיים שיעזרו להפחית מתח. בנוסף, בכוחנו לשנות את הרגשתנו כלפי גורמי הלחץ העומדים בפנינו בכל יום.

מספיק שנשאל את עצמנו אם משהו שמדאיג אותנו באמת צריך לגרום לנו ללחץ. ברגע שנעלה את תחושותינו ודאגותינו על הכתב, יהיה קל יותר לעבד אותם בצורה חיובית ובונה.

אסטרטגיות ממוקדות פתרונות

שינויים קטנים יכולים לעתים קרובות להוביל לשינוי עצום בהרגשה.

זה ידוע כי שינוי אספקט אחד בחיינו מוביל פעמים רבות לשינוי בהיבט אחר, שמביא לשינוי חיובי שיכול לשנות את החיים מקצה לקצה, בצורה מאוד משמעותית. אסטרטגיות אלה יכולות להיות יעילות מאוד להפגת מתחים.

טכניקות ממוקדות פתרונות יכולות לכלול את הדברים הבאים:

  • תרגול של מיומנויות ניהול זמן לייעול ההתמודדות עם לוחות זמנים עמוסים
  • לשוחח עם אחרים בעיתות לחץ
  • לנסות משהו חדש בכל יום – תחביב חדש, ספר חדש וכן הלאה


כמובן חשוב לכבד את המגבלות שלנו ולהיות גמישים לשינוי בתוכניות.

כיצד להתמודד עם אנורקסיה כתוצאה מלחץ – השורה התחתונה

לפעמים הלחץ שלנו אכן מוביל להתפתחות של הפרעת אכילה. כשזה קורה ואתם זקוקים לעזרה, יש לפנות לקבלת סיוע מגורם מקצועי בתחום בריאות הנפש.

פסיכולוג או פסיכיאטר יכולים לעזור לאדם הסובל מאנורקסיה או כל הפרעת אכילה אחרת, לבנות את כישורי ההתמודדות הדרושים לניהול תסמיני הפרעת האכילה ותחזוקה של שגרת חיים בריאה ומאוזנת גם בעיתות משבר.

פרטים נוספים על הפרעות אכילה ודרכי ההתמודדות עימן, ניתן למצוא באתר ראש בריא.

רזון והשמנה במראה
רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on telegram
Share on google
באותו נושא
שמן זית

שמן זית הוא בין המוצרים המבוקשים ביותר במטבח הארץ הישראלי ובאופן כללי במטבח הים תיכוני. מעבר לסגולות המיוחדות שיש לשמן הזית בתוך כותלי המטבח, יש

קרא עוד »
סולגאר

תוספי התזונה של חברת סולגאר העולמית יאפשרו לכם לקבל וויטמינים כמו גם ברזל אשר הם חיוניים לגוף, כאשר כיום ניתן לרכוש את תוספי המזון מבלי

קרא עוד »